מה עושים כשלא מבינים? על אמונה בשעת משבר, על פי פרשת ואתחנן

alonolamמאמרים3 hours ago793.2K Views

פרשת ואתחנן היא אחת הפרשות המרכזיות בספר דברים, ובה משה רבנו מתחנן להיכנס לארץ ישראל. הוא מבקש, מתחנן, נושא תפילות. והקב”ה מסרב: “רַב לָךְ, אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה” (דברים ג’, כ”ו). משה, גדול הנביאים, אוהב ישראל עד אין קץ, לא זוכה להיכנס לארץ. כיצד זה ייתכן? כיצד הקב”ה לא נענה לבקשתו של משה? אי אפשר להבין זאת בשכל האנושי. כאן נכנסת האמונה הפשוטה: גזירת המלך היא גזירה, גם אם אינה מובנת. הפרשה מלמדת אותנו שהאמונה האמיתית נבחנת דווקא ברגעי אי-ההבנה.

רבים מאיתנו חווים משברים – אובדן קרוב, מחלה קשה, מפלה עסקית, משפחה מתפרקת. אנו שואלים: ‘למה דווקא אני? מה עשיתי?’. הפרשה עונה: גם משה רבנו לא הבין. אבל משה לא מרד, לא כעס, לא התלונן. הוא קבל את גזירת ה’ באהבה, ונשאר נאמן להנהיג את העם עד יומו האחרון. הוא לא אמר: “אם לא נכנס, אני מפסיק לשמש”. להיפך, הוא התחזק. למדנו מכאן כלל גדול: יראת ה’ היא גם כאשר השכל עוצר.

מה עושים בשעת משבר? איך שומרים על אמונה איתנה? הנה כמה נקודות פרקטיות מתוך הפרשה:

  1. זכירת ניסי העבר: לפני הבקשה, משה מזכיר לישראל את כל הניסים שעשה להם ה’ במדבר. גם במשבר, זכרו את הטוב שהיה. זכרו איך ה’ עזר לכם בעבר. עזבו את הרגע הקשה, וזכרו את הישועות.

  2. תפילה כנה, גם אם היא לא מתקבלת: משה התפלל 515 תפילות (כמניין ‘ואתחנן’). אל תתייאשו מלהתפלל, גם אם לא נעניתם מיד. התפילה מחברת אתכם לקב”ה. ההתחברות עצמה היא העיקר.

  3. הבנה שיש טוב נסתר: המדרש מסביר שמשה לא נכנס לארץ כדי שתהיה לו דרגה עליונה בעולם האמת. לעיתים, ‘הרע’ לכאורה הוא טוב מוחלט, אנחנו לא רואים את כל התמונה. זכרו את משל ‘החור באוניה’ (האונייה עברה סערה, וניקבו חור כדי להצילה). לעיתים, מה שנראה כפורענות הוא הצלה.

  4. התחזקות בעשיית מצוות: למרות הצער, משה המשיך ללמד תורה, להוכיח, להנהיג. העשייה המעשית – מצוות מעשיות, הנחת תפילין, שמירת שבת, צדקה – נותנת כוח ועוגן. אל תתנו למשבר לשתק אתכם; המשיכו להתקדם.

  5. קבלת עזרה מאחרים: משה לא בודד. הוא הסתמך על אהרן, על יהושע, על שבעים הזקנים. במשבר, אל תתבודדו. פנו לרב, למשפחה, לחברים. אולי לא יפתרו את הבעיה, אבל ייתן לכם חום ואמונה.

הרב קוק זצ”ל הסביר שהשבר הוא לעיתים הכרחי כדי לפרק את הכלים הישנים ולבנות חדשים. כמו שמנפצים אגוז כדי להוציא את התוכו, כך מנפצים לפעמים את גוף האדם כדי להוציא את האור החדש. משה רבנו הוא דמות מופת: הוא לא זכה להיכנס לארץ, אבל הרבה יותר מכך – כל עם ישראל נכנס בזכותו. מי יודע, אולי דווקא בגלל שמשה לא נכנס, זכה לעלות למרום ולקבל את התורה בשם כל ישראל? יש סוד גדול.

חיזוק אישי: לעיתים, אדם חש שהוא לא מבין למה ה’ עשה לו כך. העצה היא לשתוק, לא לשאול יותר מדי. לשתוק לא מתוך כעס, אלא מתוך השלמה. דוד המלך אמר: “דומם לה’ והתחולל לו”. השתיקה היא הכלי לקבל את האור. מי שמשתומם מול המציאות, זוכה לראות את יד ה’ בהמשך. הרמב”ן בשער הגמול כותב שהשכר האמיתי הוא לעולם הבא. אין לצפות לקבל תשלום מלא בעולם הזה. משה לא קיבל שכרו במלואו בעולם הזה, אבל בעולם האמת הוא במדרגה עליונה.

לסיכום: פרשת ואתחנן נותנת לנו כוח במשבר. גם אם לא נבין, גם אם נתחנן ולא ייענו, אל לנו להתייאש. האמונה חייבת להיות מעבר לשכל. היא חייבת להיות עניין של לב. ה’ אוהב אותנו, גם כשאיננו מבינים את דרכיו. התחזקו, התפללו, שובו בתשובה. ומי ייתן ותראו בישועה, ותבינו למפרע את כל הדרך. “כי לא מחשבותי מחשבותיכם” – דרכי ה’ עמוקים משלונו, אך כולם צדק ומשפט.

 https://alonolam.com/

Leave a reply

תגובות אחרונות

אין תגובות להציג.
הצטרפו אילנו
  • פייסבוק38.5K
  • X נט 32.1K
  • גוגל56.2K
  • יוטיוב96.2K
  • אינסטגרם18.9K
  • ווצאפ556.2K

הישארו מעודכנים עם החדשות האחרונות והחשובות ביותר

הרשמה לניוזלטר
רשום את הדוא"ל שלך

Advertisement

Loading Next Post...
עקבו אחרינו
Sign In/Sign Up Sidebar Search Trending 0 Cart
פופולרי עכשיו
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...

Cart
Cart updating

ShopYour cart is currently is empty. You could visit our shop and start shopping.