
הרבה אנשים מתלוננים על תפילה: היא ארוכה מדי, היא נראית כמכאנית, חסרת רגש, או שהיא לא נענית. התפיסה הזו נבעה מתוך אובדן משמעות. התפילה אינה רשימת בקשות יבשה; היא כלי התקשרות ישיר בין הנשמה לבוראה. התפילה החסידית, על פי שיטת הבעל שם טוב, היא ‘דביקות’ ו’התקשרות’, יותר מאשר בקשות חומריות. אז איך הופכים את התפילה מחוויית שעמום לחוויה מרגשת ומשמעותית? התשובה נעוצה בהכנה (ה’תכלית’), בכוונה (ה’כוונה’), ובסיום (ה’קבלה’).
השלב הראשון הוא ההכנה: רגע לפני שאתם מתחילים להתפלל, קחו רגע של דממה. עוצמים עיניים, לוקחים נשימה עמוקה, ומדמיינים שאתם עומדים לפני מלך מלכי המלכים, הקב”ה, שכבודו מלא עולם. הרמב”ם בהלכות תפילה פוסק כי יש לכוון את הלב, “לפנות את הלב מכל המחשבות”. בעולם העמוס והרועש של ימינו, תפילה ללא הכנה דומה לריצה לקפיצה לגובה בלי ריצת תנופה; היא לא תגיע רחוק. לפחות שתי דקות של הכנה יכולות לשנות את כל איכות התפילה. אמירת ‘פתח אליהו’, פרשת העקידה, או אמירת “לשם ייחוד קודשא בריך הוא” – אלו טכניקות שמסייעות לכניסה למצב תודעה גבוה.
השלב המרכזי הוא הכוונה (קוונות). בעל התניא מסביר שכל אות של התפילה היא ספירה רוחנית, עולם ומלואו. כדי לכוון, לא צריך להיות מקובל גדול; די בפשיטות. כאשר אתם אומרים “ברוך אתה ה'”, עצרו לרגע חשבו: “אני מברך את ה’, כלומר, אני מודה לו, אני מכיר בכך שהוא מקור הברכה בעולם”. הקדישו מחשבה על משמעות המילים הפשוטות. לדוגמה, ברכת “אהבת עולם”, אימרו אותה מתוך תחושת האהבה האינסופית שיש לקב”ה כלפי עמו ישראל. ברכת “גאל ישראל”, חשבו על הגאולה העתידית, על היציאה מהגלות הפנימית שלכם – מהדאגות, העצבות, החרדות. היהדות מאפשרת גם להוסיף בקשות אישיות בין הברכות. בשומע תפילה, הרשו לעצמכם לפרוש את כל לבכם. דברו אל הקב”ה בשפה שלכם. רבי נחמן מברסלב הדגיש את כוחו של ‘שיחה’ אישית עם ה’, אותה כינה ‘התבודדות’. מדהים לגלות שאת תפילת העמידה, שהיא סדורה ומסודרת, אפשר לשלב עם מחשבות אישיות באמצע כל ברכה.
השלב השלישי הוא הסיום והקבלה. לאחר התפילה, אל תקפצו מיד לעיסוקי החול. הישארו רגע, אמרו “יהיו לרצון אמרי פי” מתוך כוונה שהתפילה התקבלה. קבלו על עצמכם תיקון קטן בעקבות התפילה: “הבטחתי לא להוציא דיבור מגונה היום”, או “הבטחתי לחייך לעוד אנשים”. תפילה ללא שינוי מעשי היא כגוף ללא נשמה. גדולי ישראל נהגו ללמוד מעט תורה מיד לאחר התפילה, כדי להמשיך את הקדושה. גם כדאי לעשות ‘חשבון נפש’: מה ביקשתי? האם הבקשות שלי מיטיבות? העיקר לזכור שהקב”ה הוא אב רחמן, הוא אוהב אתכם יותר משאתם אוהבים את עצמכם, ולכן התפילה היא לא ניסיון ‘לשכנע’ אותו, אלא הזדמנות להתקרב אליו.
ביתר פירוט: מניין לנו שתפילה מועילה? התנ”ך מלא בתפילות: חנה התפללה על בן, ונענתה בזכות תפילת הלב. משה התפלל על מרים, והקב”ה רפא אותה. דוד המלך מתפלל בכל תהילים. התפילה איננה לשנות את גזרת ה’, אלא לשנות אותנו. כשאנחנו מתפללים, אנחנו מגדלים את האמונה שלנו, את הביטחון, ואת היכולת שלנו לקבל את המציאות. לפעמים, התשובה לתפילה היא לא מה שציפינו, אבל היא תמיד לטובתנו. על זה נאמר: “כל מה דעביד רחמנא – לטב עביד”. אפילו חושך הוא לטובה. התפילה מחנכת אותנו לזה.
באתר ‘עלון עולם’ תוכלו למצוא מדור ‘תפילה וחיזוק’, הכולל נוסחי תפילות, פרושים נפלאים, ותזכורות לחיזוק הכוונה. הורידו לעצמכם פיסת נייר קטנה עם כוונות קצרות, והניחו אותה בתוך סידורכם. קראו אותן קודם התפילה. כמו כן, התפללו במניין, שכן תפילה בציבור נשמעת יותר, והשכינה שורה בין עשרה. עם זאת, מי שמתפלל ביחידות, אך בכונה גדולה – תפילתו נשמעת. יש שאף נוהגים להתפלל דווקא לפני עמוד השחר, כשהעולם שקט, כי אז התפילה עולה ללא הפרעות.
לסיכום, התפילה היא מתנה אלוקית נפלאה. היא מאפשרת לנו לפרוק רגשות, לבקש עזרה, להודות ולהיות מחוברים. אל תוותרו עליה לעולם. גם אם אתם מרגישים יבשים, המשיכו לדבר. המשיכו לברך. המשיכו לומר “מודה אני”. התמדה יוצרת הרגל, וההרגל הופך לטבע שני. שבת היא הזדמנות פז להתפלל בנחת, בלי לחץ של עבודה. נצלו את השבת הזו להתפלל בכונה. אולי תופתעו לגלות כמה התפילה יכולה לשנות את מצב הרוח שלכם, להכניס אתכם לאופטימיות, ולהפוך את הכל לניסיון משמח. שתזכו לתפילות נשמעות, לשפע של ברכה, הצלחה, רפואה ופרנסה טובה, מתוך שמחה וטוב לב.







